Men det er bare en PowerPoint, sier du?

Mens de fleste bedrifter ikke stoler på andre enn den harde kjernen av sin egen markedsavdeling eller reklamebyrå når det gjelder utarbeidelse av websider og bedriftsbrosjyrer, er det overraskende mange som fortsatt lar sine ansatte lage egne PowerPoint-presentasjoner! Hvorfor? Fordi det er enkelt og alle kan gjøre det? Men her kan vi fort tråkke i fella. For en PowerPoint er ikke bare en PowerPoint, men et viktig kommunikasjonsverktøy.

Et populært kommunikasjonsverktøy
PowerPoint har eksistert siden nitten-pil-og-bue – eller hvert fall siden slutten av 80-tallet. Og med et estimat på én milliard brukere over hele verden, kan vi trygt påstå at PowerPoint-presentasjoner ikke kommer til å forsvinne med det første. PowerPoint er definitivt et populært verktøy i B2B-bransjen, og blir brukt til alt fra produktlanseringer og kampanjeoversikt, til presentasjon av nye forretningsidéer, ja egentlig til det meste, og er rettet mot alt fra nye kunder til bedrifters direktører. 

Keep it simple, stupid!
I B2B representerer en PowerPoint merkevaren din. Den skal reflektere bedriftens kultur og være i tråd med bedriftens visuelle profil. Det må være lov å si at noen PowerPoint-presentasjoner kommuniserer bedre enn andre. Selv om PowerPoint tilbyr en rekke designeffekter trenger du ikke bruke alle – og hvert fall ikke på én gang! Oppskriften på en god PowerPoint er helt enkelt: enkelhet.

Lag en profesjonell mal
Vi ser stadig bedriftspresentasjoner med personlige maler, egendefinerte logotilpasninger (fordi den rett og slett ikke passet til rammen), og en fargepalett som tilhører 1980-tallet med matchende disco-effekt. Så det første steget enhver bedrift bør ta, er å designe en mal som er stilren, enkel og profesjonell, i tråd med bedriftsidentiteten. Gjør den brukervennlig og insister på at alle bruker den. Ingen unnskyldning, uansett! I tillegg til at PowerPoint-presentasjonen skal se bra ut, er det viktig at det er et nyttig kommunikasjonsverktøy for dine ansatte.
 
Skap merkeambassadører
Alle ansatte representerer merket, og med riktig verktøy blir de viktige merkeambassadører. Så gi dem verktøyet de trenger. Skap en bedriftspresentasjon som forteller merkets eller produktenes historie slik du ønsker. Hva er visjonen og verdiene? Hvilke produkter og tjenester tilbys? Og hva gjør bedriften og produktene unike? 

Less really is more
Når det gjelder innhold er oppskriften til en bra PowerPoint også ganske enkel – less is more! Bestem hvilken historie du ønsker å fortelle – men ikke fortell den ord for ord, med 15 punkter per slide og lange setninger. Trekk frem ett hovedpunkt eller budskap per slide. Visualiser budskapet med flotte bilder, grafikk eller velvalgte ord, og hold en rød tråd gjennom presentasjonen.
 
Informere, engasjere og inspirere
Du ønsker å fortelle en historie og avslutte historien med et nøye gjennomtenkt budskap. Informer dine merkeambassadører om hovedbudskapene som skal kommuniseres, men la de formidle budskapet med sine egne ord. De kjenner sitt publikum, slik at de kan tilpasse budskapet, i tråd med bedriftens historie. 

En PowerPoint er ikke bare en PowerPoint 
Kontakt Marketing Services om du trenger hjelp til å skape en profesjonell PowerPoint-mal som er i tråd med bedriftens retningslinjer, eller skape komplette bedrifts- eller produktpresentasjoner som forteller bedriftens eller produktets historie. Vi har laget alle slags B2B PowerPoint-presentasjoner i over 30 år! La oss bistå med vår lange erfaring og ekspertise. Vi vet hvordan vi skal lage en bra PowerPoint: Keep it simple, stupid! 

Tilbake 12.06.2017