Hvor viktig er visuell kommunikasjon?

Vi har alle hørt utsagnet “et bilde sier mer enn tusen ord” – og det gjør det så absolutt! Det er derfor avgjørende å finne bildet som formidler akkurat det du ønsker å si. Men vi snakker ikke bare om bilder, det samme gjelder for illustrasjoner, grafikk og andre former for visuelt innhold. Så utsagnet bør vel være at det rette visuelle innholdet sier mer enn tusen ord, formidler historien og skaper det inntrykket du ønsker at målgruppen din skal sitte igjen med?

Et bilde sier mer enn tusen ord
I en hektisk hverdag er det ikke alltid tid til å lese side opp og side ned med intrikate prosa. Folk skumleser ofte teksten, og fokuserer på bilder og overskrifter. Valg av bilder er derfor minst like viktig som dine velvalgte ord, og betyr at du må ha en tydelig strategi for hvordan du skal visualisere budskapet ditt. 

Å se er å tro 
Statistikk støtter også oppunder dette, for kun 10 prosent husker det de hører, 20 prosent husker det de leser, mens hele 80 prosent husker det de ser og gjør. Visuelle budskap prosesseres også 60 000 ganger raskere enn tekst, og hele 93 prosent av kommunikasjon er ikke-verbal. Kanskje det er på tide å kutte ned på tekstene og passe på at tekst og bilder kommuniserer bra sammen?
 
Profesjonelle bilder 
Marketing Services har jobbet i B2B-bransjen i over 30 år! Og tro oss, vi har sett endel utdaterte bilder og illustrasjoner som virkelig ikke vipper noen av pinnen (og som ofte ødelegger inntrykket du har jobbet så hardt for å skape med ditt velvalgte budskap og profesjonelle design). Gamle bilder har sin plass når du presenterer bedriftens historie og lange erfaring i en jubileumspublikasjon – men det stopper der. Gamle bilder sier ingenting om hvem bedriften er her og nå. Det gjør heller ikke bilder du har knipset med mobilen. Invester i nye bilder når det produseres nytt materiell, og bruk bilder fra en profesjonell fotograf.
 
Kreativ fremstilling
Men alt kan ikke fortelles med bilder. Noen ganger vil en illustrasjon, en graf, en tabell, et diagram eller en infografikk få frem hovedpunktene dine på en mer effektiv måte. Å vite hvordan du skal formidle budskapet ditt og hvilke visuelle virkemidler som er mest effektive, er noe vi har jobbet med i mange år. I tillegg til våre egne designere, jobber Marketing Services med profesjonelle fotografer, illustratører og samarbeidspartnere innen 3D-modellering for å sikre at bildet vi bruker kommuniserer det våre tusen ord ville formidlet.
 
Så ikke la utdaterte bilder, slurvete infografikk eller hjemmesnekrede animasjoner stjele oppmerksomheten fra det profesjonelle inntrykket du har jobbet så hardt med. Kvalitetssikre bildene dine og sørg for at de taler for seg!

Et bilde sier mer enn tusen ord

Tilbake 12.06.2017